Op de tandem!

2 oktober 2016 - Xian Shi, China

Onze eerste volle dag in Pingyao begon met het geschreeuw van de verkopers op straat (super handig natuurlijk om aan de hoofdstraat te slapen). We begonnen de dag met een ontbijt van iets te harde broodjes met een zoete notenvulling die we bij een kraampje hadden gekocht, zo hadden we in ieder geval wat voedsel binnen. Daarna begonnen we met een wandeling over de stadsmuur van Pingyao. Vanaf hier hadden we een mooi uitzicht op het “nieuwe” Pingyao en alle gebouwen die daar uit de grond worden gestampt. Als we naar de oude stad keken was het leukste eigenlijk het naar binnen gluren in de oude huisjes en te zien hoe de mensen in deze oude gebouwtjes wonen. De grootste uitdaging was nog om van de muur af te komen. Na een aardig eindje lopen vonden we eindelijk een trap, waarna we onze weg vervolgden naar de andere bezienswaardigheden. Dit bestond voornamelijk uit oude bankgebouwen en tempels, welke na een tijdje op elkaar begonnen te lijken.

De volgende ochtend vertrokken we met de high speed trein naar Xi'an. Hier 's middags aangekomen hebben we lekker relaxt gedaan. 's Avonds zijn we naar de moslimwijk gegaan wat ontzettend sfeervol was, veel lampjes en schreeuwende mensen. Op straat werden de schapen gevild en in het kraampje er naast kon je direct de spiesen kopen. In een zijstraatje waar het iets rustiger was, kwamen we weer de wel bekende kraampjes tegen die natuurlijk allerlei troepjes verkochten.

Na verhalen te hebben gehoord in het hostel over de drukke feestdag op 1 oktober, hebben we onze eerste volle dag in Xi'an maar meteen het Terracotta leger bezocht. Dit was erg indrukwekkend, maar de gekste gedachte is nog dat ze hier vroeger zoveel werk in hebben gestopt om de beelden daarna maar te begraven. 's Avonds hebben we besloten om na 4 weken maar weer een keertje westers te gaan eten. Dit was in de vorm van hamburgers (natuurlijk wel op z'n Chinees met zoete broodjes). Vervolgens zijn we naar de Dumpling Party geweest in de skybar van het hostel, waar er gepoogd werd om dumplings te vouwen. Marleen ging dit aardig af, maar Jesse zijn dumpling werd van de stapel gepakt, waarna er even duidelijk werd gemaakt dat dit wel een erg lelijke was, en bedankt. Onder het genot van een biertje hebben we nog 3 farmacie studenten uit Amerika leren kennen.

De tweede dag in Xi'an hebben we de stad ontdekt. Als eerst hebben we de kleine pagode beklommen (nog steeds 12 verdiepingen), waarna we een erg mooi uitzicht hadden over de stad en het park dat om de pagode heen lag. De weg naar boven was nog een aardige beproeving, aangezien de doorgangen niet echt berekend zijn op westerse lengtes. Om op de top te komen moesten we ons zelfs door een klein gat wurmen. We zijn hier toch echt een ware attractie als westerlingen en moeten steeds op de foto en dat terwijl we niet eens blond zijn. Na wat rondgewandeld te hebben in het park, zijn we vertrokken naar de zuidpoort van de stadsmuur. Boven op de stadsmuur kon je ook fietsen huren en hebben we besloten om de uitdaging aan te gaan en een tandem te huren (de ultieme relatietest). We hebben zowaar de hele stadsmuur afgefietst zonder te vallen! De muur is maar liefst 14km en daarmee de langste stadsmuur ter wereld. Kunnen we toch mooi vertellen dat wij die hebben rondgefietst ;) Toen we klaar waren met het rondje hebben we nog wat foto's gemaakt van de opgelichte gebouwen en zijn we een hapje gaan eten. Na het eten hebben we nog een drankje gedaan, waar we een groepje van de studiereis tegen kwamen. Wat is de wereld toch klein.

Vandaag staat de laatste dag in Xi'an alweer op het programma. Nog even de stad onveilig maken, voordat we vanavond in de nachttrein stappen richting Chengdu. Een nieuw avontuur, 12 uur in de trein op kleine bedjes met (waarschijnlijk ook weer nieuwsgierige) Chinezen.