Hobbel de bobbel 2.0

24 oktober 2016 - Xingping, China

Onze laatste weekje China is alweer aangebroken. Aan de ene kant jammer, want dit land is echt heel mooi, aan de andere kant verlangen we ook wel weer naar thuis en zijn we de vieze, opdringerige Chinezen wel een beetje zat.

De eerste en enige dag in Guilin hebben we de stad verkend. Zo gingen we naar de Li River, de zon- en maanpagode, de elephant trunk hill en het seven stars park en grot. Alhoewel, de Elephant Trunk hill hebben we alleen glurend door de bosjes gespot. Alleen Chinese studenten kregen korting, dus dan zijn wij als Nederlanders natuurlijk te gierig om de volle prijs te betalen. En zo'n rots met een gat erin hebben we in Frankrijk ook al weleens gezien. Daarom besloten we om naar het seven stars park te gaan, ook hier gold de Chinese studenten regel, jammer genoeg. Toch hebben we dit keer de portemonnee maar getrokken, anders werd het wel een heel schraal bezoekje aan Guilin. Gelukkig spenderen we maar één dagje in deze stad, alle toeristische plekken kennen namelijk een prijskaartje hier. Het seven stars park was in principe een mooi park, maar voor alles wat je er verder nog zou willen doen moest men nogmaals geld neerleggen. Voor de grot hadden we al een kaartje gekocht. Dit bleek echter een niet zo indrukwekkende grot, waarbij alles verlicht was met gekleurde lichten en zelfs kerstversiering. Ook hier werd het toerisme weer flink uitgebuit, er bevonden zich zelfs souvernirkraampjes in de grot en voor 5 yuan mocht je op de foto op een 'speciale' plek, om vervolgens de foto buiten te kopen en daarna nog een fotolijstje aan te kunnen schaffen. Verder zagen we in het park nog schildpadjes met magneetjes op hun rug, zodat kinderen ze als het waren op konden vissen en pauwen en fazanten vastgebonden zodat mensen met ze op de foto konden. Wij waren op een gegeven moment dus ook wel klaar met dit park en zijn weer naar ons hostel vertrokken. Al met al jammer van het geld, maar we hebben wel heerlijk op alles kunnen klagen en kunnen de hilariteit er ook wel van in zien. 's Avonds hebben we het restaurant McFound maar weer een bezoekje gebracht, dit keer zat het er stampvol, het was natuurlijk zaterdag. We hebben weer super lekker gegeten en zaten daarna echt heel vol.

De dag erna stond er weer een reis op de planning. Dit keer van Guilin naar Xingping, wat in aantal kilometers wel meevalt, maar we hebben er uiteindelijk 3 uur over gedaan. We moesten via Yangshuo reizen en de weg wordt vernieuwd. Dit betekende hobbeldebobbel 2.0, want zo erg zijn we nog niet eerder door elkaar geschud. Daarna moesten we van Yangshuo noord naar zuid en als laatste met een busje naar Xingping. De omgeving is hier echt prachtig, het was dan ook echt een genot om de hele busreis uit het raam te turen. Wel werden Jesse en ik onwijs gek van alle vrouwtjes die ons proberen te strikken voor allerlei bussen en toeristische activiteiten, dit doen ze heel opdringerig en ze gaan niet zomaar weg als je nee zegt. Sommigen blijven echt heel lang achter je aanlopen wat echt overweldigend irritant is. Eenmaal in Xingping hebben we ons in het hostel geïnstalleerd, zijn we richting de pier gelopen en hebben we een rondje door het dorp gemaakt. De pier ligt echt op 50m afstand van het hostel en het is echt prachtig, dit leverde dus ook hele mooie foto's op. Het dorpje zelf is vrij klein, dus na een half uur hadden we het grote deel ervan gezien.Vervolgens hebben we steenoven pizza gegeten in het hostel en plannen gemaakt over waar we ons hier in Xingping allemaal mee kunnen vermaken de aankomende dagen. Er is meer dan genoeg te doen, dus we zullen ons in ieder geval niet vervelen deze laatste week.

De volgende ochtend wilden we eigenlijk de berg naast het hostel beklimmen, om zo over de rivier en het karstgebergte uit te kijken. Maar het weer was ons niet gezind en daarom hebben we onze plannen omgegooid. We hebben in plaats daarvan Yangshuo een bezoekje gebracht en dit betekende vooral weer veel souvenirstalletjes afstruinen. Er waren genoeg dure restaurantjes te vinden voor de lunch, maar in plaats daarvan hebben we ons gewaagd aan Guilin rice noodles bij een stalletje. De noodles worden dan even verwarmd en er word dan van alles overheen gegooid in een kartonnen bakje. Het was verrassend lekker en met een volle buik hebben we nog een rondje gemaakt om te kijken of we misschien toch een mahjongset konden scoren. De verkopers vroegen alleen belachelijke prijzen (50–70 euro). Zijn ze helemaal gek geworden? Daar viel dus gewoonweg niet mee te onderhandelen. Daarna hebben we weer de bus naar Xingping genomen. We reizen hier ook echt in van die kleine krakkemikkige busjes, zoals je dat van Azië kan verwachten. Sommige mensen presteren het zelfs om hun ganzen mee te nemen in de bus, een hele belevenis dus. Hopelijk laat het weer ons morgen niet in de steek en kunnen we dan wel de tocht naar boven maken. Het uitzicht moet echt fantastisch zijn.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade