Toeter toeter op de scooter

26 oktober 2016 - Xingping, China

Aangezien het gisterochtend toch nog was mistig oogde toen wij door ons kamerraam keken, hebben we de planning maar weer eens omgegooid. Daar zijn we deze reis al ontzettend goed in geworden, we zijn reuze flexibel.

In plaats van het beklimmen van de berg, hebben we als ervaren scooterrijders maar weer eens een scooter gehuurd. Echt bizar dat je hier 8 euro betaald om een hele dag te rijden. Als eerste hebben we een rondje gemaakt die met een route door het hostel was beschreven. We reden midden tussen de bergen en fruitbomen, door kleine dorpjes en over kleine watertjes. Het was echt prachtig. Eenmaal terug in Xingping aten we een broodje, terwijl de scooter in de tussentijd ook wat energie kon bijtanken in het stopcontact.

Hierna maakten we een rondje over een wat minder bekende route. De meisjes van de receptie hadden het ons uitgelegd, maar blijkbaar niet echt goed genoeg. Het eerste deel bracht ons super mooi langs de Li river over een verharde weg met het karstgebergte overal om ons heen. De weg eindigde als het ware op de veerpont, je kon geen andere kant op namelijk. Voor deze 20 meter over de rivier betaalden we maar liefst 20 yuan en werden we dus even goed opgelicht. Na de veerpont werd de duidelijkheid van de route wat minder en dat merkten we aanzienlijk, na 3 keer verkeerd rijden en ook hetzelfde aantal keren langs de zelfde plekken te rijden, wisten we eindelijk welke weg we moesten nemen. De verharde weg werd geleidelijk onverharde weg met grote stenen en diepe kuilen en bracht ons steeds verder omhoog. Met klinkende bellen van berggeiten op de achtergrond had onze scooter niet het vermogen om ons de berg op te rijden en maakten we er ook een hike dagje van. De weg omhoog leek maar niet op te houden en in een temperatuur van 32 graden stelde het onze conditie best een beetje op de proef. Eindelijk boven was er weer een verharde weg en zoefden we (naar Marleen haar mening) iets te hard naar beneden. Dat was echt wel een beetje eng. We waren erg blij op een gegeven moment de weg te vragen aan een paar mannelijke locals, aangezien ze in China het principe van verkeersborden aan twee kanten van de weg plaatsen niet kennen en wij anders het bordje richting Xingping nooit gevonden zouden hebben. Dit was weer een onverharde weg vol gaten en ging af en toe best steil naar beneden. Bizar dat dit de eigenlijke doorgaande weg richting Xingping moest voorstellen, in Nederland was het als mountainbike pad nog nauwelijks goed gekeurd. Wat een avontuur hebben we ons toch weer op de hals gehaald? Om ons niet helemaal te pletter te rijden heeft Marleen een groot gedeelte maar weer per voet afgelegd en uiteindelijk kwamen we heelhuids aan bij de veerpont die ons naar de pier van Xingping vlak bij ons hostel moest brengen. Eenmaal op de pont begon het te stortregenen en hebben we toen we de boot afstapten samen met wat Chinezen geschuild onder een rots. Na het kleine stukje van de boot naar de rots waren we al doorweekt. Het begon ook te onweren en de bliksem sloeg op de berg boven ons in en ook nog ergens in het dorp. Nog meer sensatie en avontuur.

's Avonds in het hotel, eenmaal gedoucht en opgewarmd, hebben we ons te goed gedaan aan een steenoven pizza in het hostel. Erg lekker! En terwijl het nog lang bleef stortregenen en onweren, keken wij naar The Godfather, die op de beamer in de lobby werd afgespeeld. Het was er erg gezellig en een super geslaagde dag en avond.

Ons dit keer maar niet storend aan de mist, hebben we ons gewaagd aan de tocht de Loazhai hill op. Het was een glad pad omhoog, met smalle, schots en scheve traptreden. Met de klamme warmte, zweten we ons kapot. Maar het was zeker wel een leuke tocht omhoog en eenmaal boven hadden we een geweldig uitzicht. Het was alsnog wel wat mistig, maar verder dan de bergen kan je toch niet kijken. De tocht naar beneden was ook nog een flinke uitdaging, door de gladheid was het nog aardig klimmen en klauteren. Geen idee hoe die Chineesjes op ballerina's beneden komen, ja die kwamen we tegen. Beneden aangekomen, brak het zonnetje zelfs nog even door. 's Avonds hebben we met twee andere Nederlanders de Cormorant fishing tour gedaan. We werden in een motor met een bak achterop opgehaald en zaten lekker rammelend achterin. Inmiddels begon het wat te schemeren en begaven we ons om een bootje. Het vissen houdt in dat ze in plaats van met hengels of netten, met aalscholvers vissen. Deze vogels hebben een touwtje om hun nek, zodat ze de vissen niet door kunnen slikken. Een voor een haalt de visser ze via een touwtje aan hun poten met een bamboe stok op de boot en haalt de vissen uit hun bek. Dit wordt nu nog voornamelijk gedaan voor de show, het levert namelijk maar heel weinig vissen op. Maar erg interessant om zo'n Chinese traditie van dichtbij mee te maken en ook gaaf om in zo'n stilte en in het donker ons op de rivier tussen de bergen te begeven. Al met al een hele speciale gewaarwording.

Nog vier dagen hier en dan is onze reis alweer ten einde. Nog twee dagen genieten hier in Xingping, een dag reizen en een dagje in Hong Kong en dan is het allemaal weer voorbij. Echt onwijs gek om ons dat te beseffen. Wat gaan 8 weken dan snel, ook al lijkt het ook al een lange tijd geleden dat we op het vliegveld in Dusseldorf stonden. Tot snel thuisfront, over vier dagen zijn wij er weer, beladen met foto's, verhalen en een super gave herinnering.

1. Angelien:
    26 oktober 2016
    kan niet wachten om je weer te zien!
  2. Jeannette Deinum:
    27 oktober 2016
    wauw, wat beleven jullie veel. Super ervaring. hele mooie dagen nog en goeie reis terug!